Wybór odpowiedniego ciężarka do wyważania kół jest trudny.
Sklepy wulkanizacyjne oferują podstawowe usługi, takie jak wyważanie kół. Ciężarki do wyważania kół mogą być używane do korygowania lub przeciwdziałania wszelkim nierównościom, które mogą wystąpić podczas wyważania opon. Koło powinno być wyważone poprzez przyłożenie ciężarków w odpowiednim miejscu. Koło zostanie równomiernie wyważone wokół swojej osi obrotu poprzez dodanie odpowiedniego ciężarka. Zapewni to płynny obrót koła bez wibracji.

Kluczowym aspektem wyważania kół jest wybór odpowiednich ciężarków do wyważania kół.

Istnieje wiele opcji wagi dla samochodów, ciężarówek i motocykli. Mogą one być przyklejone lub przyklejone bezpośrednio do felgi. Są one również wykonane z różnych materiałów (ołów, cynk, stal).

Ciężarki a sposób montażu

Obciążniki nabijane są normą w branży, głównie dlatego, że są łatwe w montażu. Przyklejenie ciężarka do kołnierza obręczy zajmuje zaledwie kilka sekund. W sezonie zmiany opon osoby zmieniające opony często mają mało czasu. Montaż ciężarków klejonych trwa dłużej, ponieważ przed przyklejeniem ciężarka trzeba najpierw oczyścić felgę. Jednak ciężarki klejone mają dwie główne zalety: są tańsze niż ciężarki naklejane i wyglądają prawie niewidocznie za szprychami obręczy.

Ciężarki klejone były tradycyjnie używane do kół, które mają kołnierze, do których można wykonać klips mocujący. Przyklejane ciężarki są używane do kół bez kołnierza lub kół z felgami aluminiowymi i są zwykle używane przez klientów, którzy są zaniepokojeni ogólnym wyglądem pojazdu.

Materiał i waga

Warsztaty samochodowe powinny używać ciągliwego materiału do produkcji ciężarków. Ułatwia to montaż ciężarków przy użyciu mniejszej siły. Do czasu pojawienia się na początku lat 90-tych ciężarków do wyważania kół nie zawierających ołowiu, przez 60 lat ciężarki do wyważania kół były wykonywane wyłącznie z ołowiu. Obecnie dostępnych jest wiele materiałów na ciężarki (stal i ołów, cynk i Plasteel), co pozwala klientom na wybór najlepszego materiału dla ich potrzeb.

Ze względu na swoją wysoką gęstość i względną elastyczność, ciężarki ołowiane są bardzo popularne. W zależności od przeznaczenia rozróżniamy ciężarki do szprych motocyklowych, ciężarki do samochodów osobowych i dostawczych oraz ciężarki do wyważania kół pojazdów użytkowych (pojedynczy ciężarek może ważyć nawet do 500g). Ze względu na negatywny wpływ ołowiu na środowisko naturalne, wyważanie kół zostało zakazane w wielu krajach. Dotyczy to pojazdów o maksymalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

  • Ciężarki cynkowe - wykonane ze stopu cynku - są najczęściej stosowane w Europie do montażu i wymiany kół samochodów osobowych. Ich skrót "Zn" sprawia, że są one łatwo rozpoznawalne. Szybko zyskały one popularność jako przyjazna środowisku alternatywa dla ciężarków ołowianych. Ich waga może spaść nawet do 60g. Ciężarki cynkowe są cięższe od alternatywnych ciężarków ołowianych z powodu ich mniejszej gęstości.
  • Stalowe odważniki gałkowe są alternatywą dla odważników ołowianych. Skrót wagi, "Fe", często znajduje się na jej boku. Powłoka cynkowa jest często stosowana na stalowych ciężarkach, aby zapobiec korozji aluminiowego ciężarka i samego ciężarka. Podobnie jak ołów, stal ma mniejszą gęstość, że stal. Waga ta jest znacznie wyższa niż porównywalna waga ołowiana.
  • Obciążniki klejone różnią się od innych typów obciążników, ponieważ materiał nie jest w bezpośrednim kontakcie z powierzchnią obręczy. Najważniejszą rzeczą w tym przypadku jest rodzaj i grubość taśmy klejącej. Od tego zależy, jak łatwo będzie się pracowało z tak ciężkim ciężarem, zwłaszcza że taśmę często usuwa się w rękawiczkach.

Istnieje wiele opcji wagowych do wyważania kół. Uwzględniają one wiele czynników, takich jak materiał użyty do produkcji czy estetyka. Dzięki temu wulkanizator może dokładnie i wygodnie wyważyć każde koło.