Prawidłowe wykonanie naprawy opon ma kluczowe znaczenie. Podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę, aby naprawa była bezpieczna i prawidłowa.

Ważne jest, aby ocenić stan opony i możliwość jej naprawy. (Zobacz osobny artykuł o czynnikach, które mogą uniemożliwić naprawę opony). Jeżeli opona nadaje się do naprawy i przystępujemy do wykonania usługi, musimy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

"Okiełznanie" uszkodzenia

Po zlokalizowaniu miejsca uszkodzenia należy zdjąć gumę. Oczkowanie to proces polegający na usunięciu lin osnowy (tekstylnej i stalowej) z uszkodzonych miejsc i ich zakończeniu (ustabilizowaniu gumą). Ważne jest, aby usuwając uszkodzone sznury nie uszkodzić zdrowej struktury i materiału naprawczego osłony.

Właściwe przygotowanie leja
Prawidłowo zaprojektowany lej zwiększa punkty powierzchni potrzebne do prawidłowej wulkanizacji, oraz elastyczność gumy podczas pracy.

Ochrona stalowych elementów opony przed korozją poprzez wypełnienie kanału uszkodzeń

Niedopuszczalne jest stosowanie wyłącznie uniwersalnych łatek lub wkładów do opon w przypadku przebicia gwoździem.
Dzieje się tak dlatego, że kanał uszkodzeń nie jest wypełniony.

Podczas przygotowywania powierzchni uszkodzenia konieczne są odpowiednie dyski szlifierskie.
Przypominamy, że zawsze należy zachować właściwą prędkość obrotową narzędzia.

Guma powinna być obrabiana z prędkością 2.500 obr/min. Szlifierka wysokoobrotowa, która jest używana do szorstkowania gumy może ją spalić.
Przy usuwaniu uszkodzonych linek stalowych maksymalna prędkość obrotowa maszyny wynosi 25.000 obr/min.

Narzędzia szlifierskie w dobrym stanie

Jakość narzędzi używanych w warsztacie ma kluczowe znaczenie w przygotowaniu uszkodzonej powierzchni. Jakość ziarna narzędzia może spowodować lub zepsuć połączenie pomiędzy wkładem opony a warstwą butylu. Sposób obróbki wkładu i wykonania narzędzia zadecyduje o jakości połączenia pomiędzy wkładem a butylem.

Zastosowanie tabel doboru do wkładów
Tabela wskazuje maksymalną wytrzymałość wkładki naprawczej, która może być użyta do naprawy uszkodzeń o określonych wymiarach. O skuteczności naprawy decyduje właściwa wkładka. Niedopuszczalne jest dobieranie wkładki naprawczej "na oko".

W tym celu należy określić lej obróbkowy w dwóch kierunkach A (osiowo) i R (promieniowo) na wysokości gwintu korowania. Wymiary A i R, wraz z klasą prędkości (samochód osobowy) i rozmiarem (samochód ciężarowy) naprawianej opony, pomogą Państwu w doborze odpowiedniego wkładu naprawczego z tej tabeli.

Używanie produktów chemicznych tylko zgodnie z ich przeznaczeniem
Używaj wulkanizacyjnych środków chemicznych tylko zgodnie z ich przeznaczeniem. Zabronione jest używanie chemii wulkanizacyjnej do wkładania wkładów do dętek.

Przestrzegaj czasu schnięcia
Płyn wulkanizacyjny należy nanieść na miejsce naprawy dopiero po oczyszczeniu wnętrza opony i uszorstnieniu powierzchni. Czas schnięcia zależy od warunków panujących w warsztacie. Temperatura, wilgotność i cyrkulacja powietrza są ważnymi czynnikami wpływającymi na czas schnięcia. Temperaturę można sprawdzić opuszkiem palca. Idealnym momentem na włożenie kołka do otworu jest tzw. lepkość kontaktowa. Jeżeli czas schnięcia płynu wulkanizacyjnego zostanie skrócony, można dokonać nietrwałych napraw.

Zaniedbanie niektórych etapów naprawy
Klient może złożyć reklamację, jeśli narzędzia użyte do naprawy są nieodpowiednie lub jeśli naprawa została źle wykonana.

Można stosować materiały naprawcze jednego producenta
Często zapomina się o tym, że należy stosować kompleksowy system naprawczy producenta. Powszechne jest stosowanie mieszanki materiałów różnych producentów (np. wkłady naprawcze jednego producenta, a płyn wulkanizacyjny innego według uznania wulkanizatora), co może prowadzić do utraty wypełnień lub nawet całkowitego zniszczenia wkładu.

Naprawa sznurkowa jest tymczasowa, a nie trwała.
Naprawa kordem jest pracą tymczasową, którą kierowca samochodu powinien wykonać w przypadku przebicia opony. Kord powinien być natychmiast usunięty i zastąpiony ostateczną naprawą w warsztacie wulkanizacyjnym. Profesjonalny warsztat nie powinien traktować naprawy kordu jako ostatecznej naprawy. Zamiast tego kordy powinny być traktowane jak naprawa awaryjna. Nie ma weryfikacji uszkodzenia (nie ma oceny technicznej opony).