Praca z oponami nie należy do najłatwiejszych. Można ją podzielić na dwie części: prace wykonywane na oponach oraz wymianę opon. Kolejnym podziałem jest rodzaj opon, na jakich może pracować serwis - od najzwyklejszych opon do samochodów osobowych, ciężarowych i rolniczych po opony OTR (opony stosowane w maszynach budowlanych czy pojazdach rolniczych). Ponieważ duże, ciężkie opony wymagają specjalnego sprzętu, np. innego montażysty, ważne jest, aby wiedzieć, jaki typ opony posiadamy.

Twój własny serwis naprawy opon

Zanim rozpoczniesz własną działalność w zakresie naprawy opon, powinieneś najpierw przeanalizować konkurencję w swojej okolicy. W jaki sposób oferują swoje usługi, jakiego sprzętu używają i jakiej jakości prace wykonują. Warto zwrócić uwagę na kilka elementów, które w przyszłości mogą stanowić przewagę dla naszej firmy: czy istnieje możliwość wykonania diagnostyki opon w postaci geometrii 3D, czy istnieją serwisy obsługujące czujniki ciśnienia, na co skarżą się klienci (pomocne mogą być tutaj opinie, które często zamieszczane są na Facebooku).

Warto przyjrzeć się serwisom naprawiającym koła rolnicze, jeśli w pobliżu znajdują się duże gospodarstwa rolne. Ponieważ są one drogie, klienci chętniej je wymieniają. Dodatkowo w sezonie każda unieruchomiona z powodu uszkodzenia koła maszyna generuje tak wysokie ceny, że klienci są skłonni dopłacać za naprawę "od ręki".
Aby uruchomić własny serwis, musimy mieć plan. Obejmuje on gdzie, jak i za ile. Ten ostatni aspekt jest najtrudniejszy do oszacowania. Można oszacować miesięczne koszty wynajmu powierzchni, maszyn, materiałów eksploatacyjnych, ale trudno jest oszacować przychody. Jak określić, ilu klientów skorzysta z naprawy lub wymiany opon? Ten element jest często obarczony dużym błędem w obliczeniach. Błąd ten może doprowadzić do opóźnienia w wypłacie środków z naszej inwestycji.

Jakie są najlepsze materiały naprawcze?

Musimy wybrać markę materiałów, których będziemy używać do naprawy opon. Jest to trudna decyzja, ponieważ materiały te często można łączyć w kompletne systemy naprawcze. Dlatego ważne jest, aby do każdego produktu dobrać odpowiednią markę. Jest to możliwe dzięki wysokiej jakości materiałów i niezawodności napraw, które przekładają się na zadowolenie klienta, jego późniejszy powrót z kolejną szkodą, czy polecenie wśród znajomych.

Ważne jest, aby przy zakupie materiałów naprawczych zwracać uwagę na stan magazynowy. O ile podstawowe materiały jak łatki UP czy piny minicombi raczej się nie wyczerpią, o tyle duże zapasy mogą zamrozić zasoby, które w pewnym momencie mogą być potrzebne. Materiały gumowe wymagają specjalnych warunków przechowywania. Muszą być przechowywane w chłodnym miejscu, w temperaturze 18 stopni Celsjusza. Widzieliśmy przypadki, w których wkłady umieszczone obok siebie bez opakowania zaczęły się wulkanizować. Takie materiały nie nadają się do późniejszego wykorzystania.

Dodatkowe usługi oferowane przez serwis

Klient, jeśli jest przekonany do serwisu, będzie szukał jak największej ilości usług. Gdy patrzymy na samochód jako na całość, to takie usługi jak zmiana opon z zimowych na wiosenne czy wymiana żarówki w reflektorze można uznać za odrębne aspekty pracy przy samochodzie. Klienci coraz częściej zwracają się do serwisów oponiarskich z prośbą o proste naprawy (np. szybkie dopasowanie) i obsługę (np. napełnienie klimatyzacji. Można je wprowadzić do usługi, aby wyróżnić ją spośród innych i zwiększyć przychody.