PODNOŚNIKI BAŁWANKI: CZY WARTO JE WYBRAĆ?

Podnośniki pneumatyczne, jako "bałwany", są z reguły bardziej profesjonalnym sprzętem niż "żaba". System pneumatyczny napełnia gumowe mieszki powietrzem, dzięki czemu mogą one osiągnąć pożądaną wysokość. Pozwala to na komfortowe podnoszenie samochodu i ułatwia prace przy podwoziu.

KUPUJEMY "BAŁWANA". NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

Na rynku jest wiele podnośników "bałwanów". Który z nich powinieneś wybrać? Jakie czynniki są najważniejsze przy następnej operacji? Ważne jest, aby znać udźwig. Podnośniki do bałwanów mogą być podnoszone w szerokim zakresie udźwigu. Od 2 do 8 ton. Dobrym pomysłem jest, aby podnośnik miał rezerwę udźwigu. Twój podnośnik będzie w stanie podnieść prawie każdy samochód, który pojawi się w Twoim garażu/wulkanizacji w sytuacji awaryjnej.

Podnośnik samochodowy bałwan jest niezwykle trwałym sprzętem. Może wytrzymać wiele lat intensywnego użytkowania, nawet w warsztacie czy wulkanizacji.

Pamiętaj, że jeśli będziesz chciał kupić używany podnośnik samochodowy na OLX, lub innym serwisie ogłoszeniowym, zauważysz jedno: sprzęt ten jest w bardzo przystępnej cenie.

Powiedzmy sobie szczerze, używane odśnieżarki nie są inwestycją. Tym bardziej w obecnych czasach, kiedy można dostać zupełnie nową "poduszkę", już za kilkaset złotych.

Ile pieniędzy zaoszczędzisz?

100? 200 ZŁ? Czy warto się stresować i męczyć?

Warsztat czy wulkanizacja to najczęstsze zastosowania podnośnika do bałwana. Nie ma tu mowy o półśrodkach. Często jest on zaniedbany i odsprzedawany w bardzo rzadkich przypadkach.

Nie da się przewidzieć, czy używany podnośnik pneumatyczny, który znajdziesz w internecie, sprawdzi się u Ciebie.

Nie twierdzimy, że każda oferta jest właściwa. Chodzi tylko o to, czy zakup takiego urządzenia z drugiej ręki jest rzeczywiście uzasadniony.

BUDOWA - PODNOŚNIK BAŁWANEK

Podnośnik bałwan czy też jego konstrukcja wykonana jest najczęściej ze stali. Poduszki, czasem określane również jako miechy, wykonane są z gumy. Materiał ten jest mocny i trwały, nawet po długim i intensywnym użytkowaniu w warsztacie/wulkanizacji.

Wewnątrz poduszek umieszczony jest specjalny teleskop stabilizujący. Element ten pozwala na bezpieczne i stabilne podnoszenie.

Niezbędnym elementem każdego podnośnika bałwankowego są zawory. Zazwyczaj występują dwa rodzaje zaworów: wlotowy i wylotowy. Dlaczego jest to tak ważne? Ma on zapobiegać opadaniu podnośnika po ewentualnym odłączeniu źródła powietrza po napompowaniu.

Należy również wspomnieć o specjalnej tarczy. Ten element zapobiega przemieszczaniu się pojazdu podczas podnoszenia.

Bezpieczeństwo pracy z takim podnośnikiem

Istotnym elementem bezpieczeństwa w podnośnikach bałwanowych jest zawór bezpieczeństwa. Jakie jest jego przeznaczenie? Zawór zapobiega rozerwaniu miecha pneumatycznego w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia w układzie pneumatycznym.

WIELKOŚĆ KÓŁ

"Bałwan" jest ciężki - niektóre modele potrafią ważyć ponad 30 kg. Im większe koła, tym łatwiej jest przemieszczać auto po warsztacie. Na rynku dostępne są również "bałwany", które posiadają specjalne podnośniki ułatwiające podniesienie samochodu (nawet o 10-20 cm). Pneumatyczne bałwany mogą podnieść wiele samochodów w ciągu dnia. Do takich zastosowań bałwany są wyposażone, w przeciwieństwie do podnośników hydraulicznych typu "żaba". Należy pamiętać, że choć tego typu podnośniki są trwałe, to są kroki, które należy podjąć.

PODNOŚNIK PNEUMATYCZNY - JAK PRZECHOWYWAĆ?

Jest to mały szczegół, ale bardzo ważny. Po skończonej pracy umieść bałwana w miejscu, które pozwoli mu pozostać w pozycji poziomej. Ważne jest, aby gumowy mieszek pozostał w pozycji początkowej (lub startowej). Jeśli ciśnienie zostanie stamtąd usunięte, nie jest to zalecane. Gdzie mogę przechowywać mój podnośnik pneumatyczny? Nie ma znaczenia, gdzie przechowujesz podnośnik pneumatyczny. Nie ma znaczenia, gdzie jest on przechowywany. Powinieneś jednak zadbać o to, aby w bezpośrednim sąsiedztwie podnośnika pneumatycznego nie znajdowały się żadne substancje chemiczne. Dotyczy to w szczególności takich substancji jak:

  • Oleje
  • Rozpuszczalniki
  • benzyny

JAK CZYŚCIĆ PODNOŚNIK

Podnośnik pneumatyczny nie wymaga skomplikowanej konserwacji. Najważniejszym aspektem konserwacji jest czystość podnośnika. Po skończonej pracy warto sprawdzić, czy na podnośniku nie ma brudu lub piasku. Po umyciu należy go wysuszyć.

Jak czyścić gumowe mieszki Jeśli się zabrudzą, można użyć specjalnych środków czyszczących do wyrobów gumowych. Po czyszczeniu wystarczy wytrzeć powierzchnię do sucha.

Problemy z podnośnikami pneumatycznymi - najczęstsze problemy

Jak już powiedzieliśmy, bałwany są trwałe. Awarie są zazwyczaj spowodowane przez:

Nieszczelności.
Brak stabilności.
Niezdolność do opuszczenia poduszki.
Na przykład, nieszczelności mogą wystąpić na poduszce. Z wyjątkiem rzadkich przypadków, w których mieszki są rzeczywiście uszkodzone, nieszczelności są zazwyczaj skutkiem poluzowania śrub. Dotyczy to śruby na pokrywie górnej lub dolnej. Zwykle wystarczy ją dokręcić, aby wszystko wróciło do normy.

Możliwe jest, że nieszczelności pojawiają się w innych miejscach. Może to być zawór. Wówczas konieczna jest wymiana zaworu na nowy. Przeciek w tym miejscu wynika z jego wady.

BRAK STABILNOŚCI

Pamiętajmy, że każdy pneumatyczny podnośnik poduszkowy ma pewien stopień ugięcia na boki. Klienci często uważają, że niestabilność podnośnika jest spowodowana jego awarią. Jest to po prostu kwestia tego, czy produkujesz takie narzędzia. Jeżeli podnośnik staje się niestabilny (tzn. należy skontaktować się z serwisem, jeżeli podnośnik staje się bardziej niestabilny niż był wcześniej. W skrajnych przypadkach niestabilny podnośnik może być spowodowany problemem z tłokiem. Chociaż jest to rzadkie, warto o tym wiedzieć. Jeśli tłok wewnętrzny poluzował się od górnej pokrywy, to można go naprawić tylko poprzez ponowne przykręcenie. Albo wymiana.