Turbosprężarki to jedne z najfajniejszych części samochodów. Zwiększają moc. Wydają niesamowity dźwięk. Jest film z udziałem ślimaka, a także American Gladiator nazwany na ich cześć. Myślę, że wszyscy zgodzimy się, że nie ma nic fajniejszego niż Amerykańscy Gladiatorzy. Jedyną rzeczą lepszą od posiadania samochodu z turbodoładowaniem jest posiadanie samochodu z podwójnym turbodoładowaniem.

Tak, turbosprężarki są świetne, ale musimy zdać sobie sprawę, że te ulepszacze osiągów mają swoją ciemną stronę. A co prowadzi te części na ciemną stronę? To nie jest Darth Vader. Odpowiedź brzmi: zła instalacja lub niewłaściwa jazda.

Jeśli podczas montażu turbosprężarki nie zostaną podjęte odpowiednie kroki, może to spowodować uszkodzenie samochodu i bardzo nadszarpnąć Twój portfel. Instalacja turbosprężarki nie jest prostym zadaniem. Jest o wiele trudniejszy niż większość typowych instalacji, takich jak alternator, filtr powietrza czy pasek rozrządu. Prawidłowy montaż turbosprężarki wymaga wykwalifikowanego mechanika.

Oto najważniejsze błędy popełniane podczas montażu turbosprężarki.

Olej

Większość awarii turbosprężarek jest spowodowana problemami z olejem. Olej jest siłą napędową turbosprężarki. Turbosprężarka musi być odpowiednio smarowana olejem, w przeciwnym razie wyłączy się. Za każdym razem, gdy wymieniasz starą turbosprężarkę, musisz również wymienić przewód doprowadzający olej, filtr i sam olej. Najczęstsze przyczyny braku oleju to uszkodzona pompa olejowa, zablokowany zbiornik oleju, zagięty lub zagięty przewód doprowadzający olej, niski poziom oleju i osadzanie się szlamu.

Zanieczyszczenie

Zanieczyszczenie może być spowodowane nagarem lub zanieczyszczeniami, które dostają się do układu, gdy jest on otwierany w celu przeprowadzenia prac serwisowych. Nagaru nagromadzonego wewnątrz przewodu doprowadzającego olej nie da się wypłukać. Jest to kolejny powód, dla którego większość sprzedawców części samochodowych wymaga wymiany przewodu doprowadzającego olej.

Uszkodzenia przez ciała obce

Jest dość oczywiste, dlaczego zanieczyszczenia w układzie stanowią problem. Nie chcesz, aby jakiekolwiek ciała obce wleciały w śmigło turbosprężarki obracające się z prędkością 100 000 obr/min. Chyba, że jest to ziemniak i chcesz zrobić z niego frytki. Ciała obce mogą dostać się do turbo zarówno od strony turbiny, jak i sprężarki. Ten typ uszkodzenia jest łatwy do zdiagnozowania, ponieważ widoczne są uszkodzenia śmigła. Niektóre częste przyczyny uszkodzeń spowodowanych przez ciała obce to stary, uszkodzony filtr powietrza, uszkodzony lub pęknięty wlot powietrza i wadliwy zawór EGR. Upewnij się, że sprawdzisz wszystkie te rzeczy podczas instalacji turbosprężarki.

Oto najważniejsze błędy popełniane podczas jazdy z turbodoładowaniem

Niedopuszczenie do ostygnięcia samochodu

Przewód doprowadzający olej znajduje się w pobliżu bardzo gorącego silnika. Temperatura przewodu doprowadzającego olej może dochodzić do 1200 stopni. Jeśli gwałtownie wyłączysz silnik, turbosprężarka będzie nadal gorąca. Wszystko wokół turbosprężarki nadal się nagrzewa. Przewód doprowadzający olej jest najbliższym elementem tej kuli ognia turbo. Olej osiąga temperaturę wrzenia, a następnie spala się, tworząc nagar. Dowiedzieliśmy się już, jak szkodliwy może być nagar. Z tego powodu zaleca się pozostawienie samochodu z turbodoładowaniem do ostygnięcia przed całkowitym wyłączeniem silnika. Istnieją różne teorie na ten temat, ale powszechnie zaleca się pozostawienie go na biegu jałowym przez około dwie minuty.

Turbodoładowanie turbosprężarki

Ludzie zawsze szukają sposobów, aby jeździć szybciej. Prowadzi to do tego, że ludzie kombinują z ustawieniami doładowania, dodają ulepszenia wyścigowe, chip tuning i tak dalej. Następnie, po wprowadzeniu tych zmian, zwiększają prędkość obrotową turbosprężarki do granic możliwości. Może to zwiększyć normalne 100 000 obrotów na minutę do ponad 240 000 obrotów na minutę. Turbiny nie są zaprojektowane do tak szybkich obrotów. Prowadzi to do awarii zespołu oporowego lub pęknięcia sprężarki. Obejrzyj poniższy film, aby zobaczyć, jak dochodzi do pęknięcia sprężarki.

Mówiłem, że jest ciemna strona.

Napisane przez: Dara Greaney