Jednym z najważniejszych układów w każdym pojeździe poruszającym się po drogach są hamulce, ponieważ szybka jazda, a nawet poruszanie się w ogóle, nie jest przyjemne ani efektywne, jeśli nie jesteś w stanie się zatrzymać. Prawidłowo działający układ hamulcowy ma kluczowe znaczenie nie tylko dla kontroli nad pojazdem, ale także dla bezpieczeństwa. Nie ma znaczenia, jak dobrze jeździ Twój samochód, jeśli nie możesz zwolnić na tyle, aby pokonać zakręt lub uniknąć niebezpieczeństwa na drodze. Posiadanie dobrze serwisowanego układu hamulcowego pomaga kontrolować drogę hamowania, ale także daje bezcenny spokój ducha oprócz lepszej kontroli nad ogólnym doświadczeniem jazdy, wiedząc, że możesz hamować z opóźnieniem, gdy jest to konieczne.

W większości przypadków, hamulce, które są wyposażone w swoim pojeździe z fabryki są prawdopodobnie wystarczające do codziennych dojazdów. Chociaż odkryliśmy, że niektóre pojazdy mają tendencję do zużywania hamulców częściej niż inne, szczególnie nowsze crossovery, które używają podstawowych hamulców sedanów do znacznie cięższych pojazdów, oraz duże samochody osobowe, które nie posiadają ulepszonego pakietu hamulcowego. Tak jest z pewnością w nowszych pojazdach Chrysler i Dodge niewyposażonych w system Brembo, a także w wielu innych. Ale ta opcja fabryczna może kosztować nawet 4 tysiące dolarów lub więcej. W związku z tym, gdy szukasz uaktualnienia konfiguracji hamulców, aby obsłużyć więcej koni mechanicznych lub poprawić drogę hamowania, powinieneś rozważyć zestaw wierconych i nacinanych wirników hamulcowych z BuyAutoParts.com.

Po pierwsze, spójrzmy szybko na standardowe "gładkie" wirniki, które są wyposażone w większości nowych samochodów. Gładki wirnik oferuje pełną powierzchnię cierną, którą klocek hamulcowy może chwycić i na którą może oddziaływać. Powoduje to duże tarcie, które pomaga zatrzymać samochód, ale również wytwarza dużo ciepła, które może przedwcześnie uszkodzić, wypaczyć lub zużyć elementy układu hamulcowego. Gładki wirnik jest trwały i może zapewnić odpowiednią skuteczność hamowania przez tysiące mil w normalnych warunkach jazdy. Są one również stosunkowo niedrogie w produkcji, dlatego też są wybierane przez większość producentów pojazdów.

Żłobkowane wirniki hamulcowe oferują znaczny wzrost wydajności w porównaniu z gładkimi wirnikami hamulcowymi. Przy intensywnym hamowaniu, zużycie klocków hamulcowych i ich odgazowanie powoduje, że między klockiem a powierzchnią wirnika tworzy się warstwa pyłu i gazów, co niebezpiecznie zmniejsza tarcie i powoduje "zanikanie hamulców". W przeciwieństwie do gładkiego wirnika, wirnik szczelinowy ma kanały, lub "szczeliny", jak sama nazwa wskazuje, wyfrezowane w powierzchni ciernej wirnika. Te szczeliny pozwalają na ucieczkę gazu i pyłu hamulcowego, co skutkuje lepszym kontaktem pomiędzy klockiem a wirnikiem. Ponadto, gdy mikroskopijne zanieczyszczenia i gazy są odprowadzane z klocka, naturalnie podążają ścieżką szczeliny PRZEZ powierzchnię wirnika, rozprowadzając ciepło i zmniejszając prawdopodobieństwo wypaczenia z powodu przegrzania. Szczeliny mogą również zapewnić lepsze początkowe "ugryzienie" klocka hamulcowego i zwiększyć skuteczność hamowania przy jednoczesnym zachowaniu płynnego i czułego odczucia pedału.

Wiercone krzyżowo wirniki są często stosowane fabrycznie w wysokiej klasy samochodach sportowych, dlatego dla wielu z nas wyglądają szybko, nawet gdy są zamontowane w zaparkowanym samochodzie. Podobnie jak szczelinowe tarcze hamulcowe, krzyżowo nawiercane wirniki zapewniają ucieczkę dla gazu i pyłu, który gromadzi się między klockiem hamulcowym a tarczą. Ale otwory w powierzchni czołowej nawiercanego krzyżowo wirnika zapewniają również bezpośrednie chłodzenie powierzchni pomiędzy klockiem a tarczą poprzez bezpośrednie połączenie z wewnętrznymi łopatkami chłodzącymi wirnika, zwiększając powierzchnię i obniżając temperaturę hamulca. Wiercone krzyżowo wirniki mogą nawet zwiększyć początkową siłę hamowania w mokrych warunkach, pozwalając wodzie szybko uciec z powierzchni hamowania, zanim wpłynie ona na początkowe hamowanie. Podczas gdy prawdą jest, że szczelinowe wirniki są bardziej wytrzymałe w prawdziwych warunkach wyścigowych, dla entuzjastów, którzy myślą o bardziej dynamicznej jeździe, nawiercane wirniki oferują nie tylko lepsze chłodzenie hamulców i wydajność w mokrych warunkach, ale także wirnik, który wygląda świetnie za kołami.

Wiercone i nacinane wirniki hamulcowe oferują to, co najlepsze z obu światów: świetne początkowe uderzenie na mokrej i suchej nawierzchni, doskonałą wydajność chłodzenia, mniejsze zanikanie hamowania, dłuższą żywotność i fantastyczny wygląd. To sprawia, że wiercone i nacinane tarcze hamulcowe są wybierane przez wielu entuzjastów osiągów, ale z tych samych powodów świetnie sprawdzają się również w codziennym użytkowaniu samochodu. Ale dla przeciętnego kierowcy, chcesz czuć swoje hamulce kopać w prawo, i zatrzymać się tak krótko, jak to możliwe, gdy sytuacja wymaga. Ale chcesz też wiary w posiadanie więcej skoków pedału niż trzeba, a jednocześnie zachować swoje hamulce tak długo, jak to możliwe. Z tych wszystkich powodów nie ma nic złego w przeniesieniu odrobiny technologii samochodów wyścigowych na ulicę, nawet jeśli nie jesteś kierowcą wyścigowym.