Alternator dostarcza energię do elementów elektrycznych pojazdu, takich jak reflektory. Alternator ma tendencję do stopniowej awarii, a jego znaki ostrzegawcze mogą oznaczać przyszłą awarię na długo przed jej wystąpieniem. Wczesne zdiagnozowanie problemu z alternatorem może uchronić Cię od wielu kłopotów. Unikaj ignorowania znaków ostrzegawczych i napraw problem, zanim utkniesz z niedziałającym pojazdem. Tutaj wyjaśniliśmy niektóre z głównych objawów i przyczyn zużytych alternatorów.

Symptomy wadliwego alternatora

Trudności z uruchomieniem/nieprawidłowa praca Potrzeba sporo energii, aby uruchomić silnik samochodu, a jeśli bateria nie uzupełnia swojej mocy prawidłowo z powodu wadliwego alternatora, stanie się zdrenowana i nieefektywna. Usłyszysz hałas klikania podczas próby uruchomienia samochodu, a silnik będzie miał trudności z włączeniem. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie akumulatora, pamiętaj, aby sprawdzić alternator pod kątem problemów, jak również.

Pogarszająca się wydajność komponentów elektrycznych Ten znak ostrzegawczy jest mniej oczywisty, ale będzie postępować w częstotliwości. Z czasem stanie się oczywiste, że alternator wymaga uwagi. Komponenty elektryczne w samochodzie powoli zaczną wykazywać oznaki awarii: reflektory i lampki na desce rozdzielczej będą przygasać lub elektryczne szyby będą się otwierać wolniej niż zwykle. Ostatecznie, te elementy elektryczne przestaną działać całkowicie.

Szumy lub wycie Alternator jest napędzany przez pasek w połączeniu z kołem pasowym wału korbowego. Koło pasowe alternatora zazwyczaj obraca się około dwa razy szybciej niż koło pasowe wału korbowego, aby wytworzyć niezbędną moc dla pojazdu przy niższych prędkościach obrotowych silnika, zwłaszcza na biegu jałowym. Jeśli koło pasowe nie jest w prawidłowym ustawieniu z paskiem, lub jeśli łożyska są wygrane, alternator będzie wydawać warczący dźwięk. Należy pamiętać, aby wykonać wizualną kontrolę prewencyjną paska na pęknięcia, nadmierne zużycie i inne problemy związane z wiekiem.

Zapach palonej gumy Zapach palonej gumy lub spalone przewody czasami wskazują na awarię alternatora. Tarcie pomiędzy źle ustawionym paskiem a kołem pasowym będzie emitować zapach palonej gumy. Zapach palącego się drutu może być spowodowany przez przegrzany alternator.

Lampka ostrzegawcza Gdy alternator nie spełnia swoich norm, zapali się lampka ALT lub GEN na tablicy rozdzielczej Twojego samochodu. Jeśli elementy elektryczne pojazdu nie wydają się mieć swojego pierwotnego potencjału, zaleca się sprawdzenie alternatora wraz z nimi.

Przyczyny złego działania alternatora

    Jednym z najczęstszych problemów wadliwego alternatora jest poluzowany pasek. Diody alternatora mogą się uszkodzić, nie przekazując wymaganego napięcia. Łożyska, na których obraca się alternator, również mogą być wadliwe i utrudniać alternatorowi zapewnienie optymalnej wydajności. Jeśli istnieje jakikolwiek problem z napięciem pola otrzymywanym przez alternator, nie będzie on funkcjonował do swojego optymalnego potencjału.

W większości przypadków możesz być zdezorientowany, czy problem dotyczy akumulatora, czy alternatora, ponieważ współpracują one ze sobą. Poniższe testy mogą pomóc w ustaleniu, która część jest rzeczywiście uszkodzona:

    Pozwól silnikowi pracować i odłącz przewód ujemny akumulatora pojazdu. Jeśli zauważysz, że samochód się zatrzymuje, problem dotyczy alternatora. W przeciwnym razie problem leży po stronie akumulatora. Uruchom samochód i poproś kogoś o sprawdzenie reflektorów. Po ustawieniu samochodu w pozycji "park" nacisnąć pedał przyspieszenia. Jeśli reflektory przygasną lub całkowicie zgasną, problem dotyczy alternatora. Jeśli nie, alternator prawdopodobnie wykonuje swoją pracę prawidłowo.