Jest więcej niż prawdopodobne, że widziałeś już światła ksenonowe - są to zazwyczaj te, które wydają się wystarczająco jasne, aby oświetlić drogę dla dwóch samochodów! Światła ksenonowe (znane również jako lampy wyładowcze dużej intensywności), choć nie są nowością, stają się coraz bardziej powszechne, ponieważ zaawansowana technologia obniżyła koszty ich produkcji. Pomimo rosnącej popularności i znacznie większej jasności, światła HID wciąż grają drugie skrzypce w porównaniu z ich bardziej wszechobecnym kuzynem, światłem halogenowym.

Ksenon jest tak zwanym gazem szlachetnym. Oznacza to, że ksenon jest jednym z sześciu gazów, które w znormalizowanych warunkach są bezwonne, bezbarwne i mają niski poziom reaktywności chemicznej. To czyni je doskonałym medium do generowania światła. Pierwszy laser półprzewodnikowy wynaleziono w 1960 r. i wykorzystano w nim ksenonową lampę błyskową; utorowało to drogę tej technologii do naszych ulubionych pojazdów.

Pierwszym producentem samochodów, który wdrożył lub zaoferował światła ksenonowe, było BMW w modelu serii 7 z 1991 roku. Podobnie jak w przypadku wielu zaawansowanych technologii z wyższej półki, światła ksenonowe powoli przekształciły się z funkcji dostępnej wyłącznie w modelach luksusowych w opcję oferowaną przez producentów samochodów w bardziej przystępnych cenach. Migracja do High Intensity Discharge była powolna i nawet teraz, ponad 20 lat po wprowadzeniu, światła ksenonowe są nadal dość ekskluzywną opcją, pomimo ich zdolności do wytwarzania większej ilości światła niż odmiana halogenowa. [Related Post: Reflektory Hella]

W porównaniu z odmianami halogenowymi i LED, światła ksenonowe zapewniają równowagę między wytwarzaniem światła i ciepła. Oprócz zapewnienia większej jasności, a tym samym poprawy widoczności, światła ksenonowe mają również dłuższą szacowaną żywotność, około 2000 godzin - porównaj to z przeciętnym światłem halogenowym, które zapewnia tylko około 450 do 1000 godzin życia.

Pomimo zalet świateł ksenonowych, istnieje również kilka ich wad. Oprócz odblasków powodowanych przez lampy ksenonowe, istotnym problemem jest również kwestia kosztów. Oprócz tego, że są droższe w produkcji, światła HID muszą być wyposażone w system oczyszczania reflektorów i automatyczną regulację poziomu wiązki. Wszystkie te elementy mają na celu ograniczenie efektu olśnienia, a jednocześnie zwiększają koszt produkcji tych świateł.

Światła ksenonowe przeszły długą drogę od laboratorium w 1960 roku i pomimo ciągłej dominacji halogenów i nowej konkurencji ze strony technologii LED, nie wydaje się, aby miały zwolnić tempo rozwoju. Jeśli jesteś na rynku świateł ksenonowych, pamiętaj, aby przejrzeć katalog Kup Auto Części przy użyciu naszego selektora części, aby upewnić się, że części pasują idealnie!

Napisane przez: Dara Greaney