Klimatyzatory przeszły długą drogę od czasów montowanych w oknach "chłodnic bagiennych", które były popularną i tańszą alternatywą dla klimatyzatorów samochodowych dla właścicieli pierwszych samochodów. Zamiast cewek, elektryczności i czynnika chłodzącego, te złe chłopaki wykorzystywały starą, dobrą matkę naturę do chłodzenia pasażerów w procesie zwanym utajonym chłodzeniem parowania - termin ten brzmi o wiele bardziej skomplikowanie, niż te urządzenia były w rzeczywistości. Chłodnice bagienne, znane również jako chłodnice samochodowe, odparowywały wodę zebraną na zewnątrz, aby schłodzić wnętrze samochodu. Woda wewnątrz chłodnicy parowała, a w trakcie tego procesu przekazywała ciepło z otaczającego powietrza do parującej wody, dzięki czemu w środku było chłodne i wilgotne powietrze. Im niższa wilgotność powietrza, tym lepiej działała chłodnica bagienna. Oznaczało to, że były one szczególnie popularne na obszarach takich jak Kalifornia, Arizona, Teksas, Nowy Meksyk i Nevada. Chłodnice bagienne były produktem posprzedażnym, który zazwyczaj wyglądał jak pojemnik odkurzacza. Choć ich style były różne, cieszyły się ogromną popularnością i stanowiły obowiązkowy element wyposażenia wszystkich samochodów, od modelu As po wysokiej klasy samochody sportowe.

Obsługa chłodnicy bagiennej była dość prosta - tak długo, jak samochód poruszał się do przodu, a zbiornik wody był napełniony, chłodnica zapewniała klimatyzację na dystansie od 100 do 150 mil. Innymi słowy, aby naprawić klimatyzację w 1945 roku, wystarczyło mieć galon wody na tylnym siedzeniu i ołowianą stopę!

Chociaż technologia pozwoliła nam schować chłodnicę bagienną na strychu na rzecz zaawansowanych systemów, które umożliwiają nam pełną kontrolę nad klimatem wewnątrz samochodu, sprawiła również, że jest to proces o wiele bardziej skomplikowany niż zwykłe uzupełnianie zbiornika wodą!

Ponieważ wiosna i lato są tuż za rogiem, wielu z nas chce usprawnić swoją klimatyzację w ramach przygotowań do cieplejszych dni. Jeśli Twój system szwankuje, mamy dla Ciebie kompletny przewodnik po klimatyzacji, który pomoże Ci uchronić Twój samochód przed uczuciem sauny tego lata.

Ruchome części

Chociaż koncepcja klimatyzacji działa mniej więcej w ten sam sposób od jej powstania, w przeciętnej klimatyzacji jest całkiem sporo ruchomych części. Podczas gdy większość myśli o klimatyzacji jako o mitycznej maszynie o niewyobrażalnej złożoności, warto zdać sobie sprawę, że Twoja klimatyzacja to tak naprawdę lodówka o unikalnej konstrukcji. Chociaż wymiana sprężarki klimatyzacji nie jest czymś, co większość ludzi nazwałaby zabawą, samodzielne wykonanie tej czynności da Ci dogłębną wiedzę o układzie klimatyzacji Twojego samochodu i może pomóc zdiagnozować źródło problemu bez konieczności wydawania ciężko zarobionych pieniędzy w lokalnym warsztacie!

Twój układ klimatyzacji prawdopodobnie składa się z różnych części, których nazwy na szczęście w dużym stopniu podsumowują ich funkcje:

Sprężarka: Jest to najprawdopodobniej najciężej pracująca część układu, która robi dokładnie to, o czym myślisz. Sprężarki pobierają czynnik chłodniczy w postaci gazowej, podnoszą jego ciśnienie i tłoczą go do skraplacza.

Skraplacz: Skraplacz to niewiele więcej niż mała chłodnica, która wykorzystuje powietrze do schłodzenia czynnika chłodniczego z powrotem do temperatury cieczy.

Odwadniacz: Tak, zanim dotarliśmy do tego miejsca, rozleniwiliśmy się już w kwestii nazewnictwa. W osuszaczu stosuje się środki osuszające, podobne do białych woreczków znajdujących się w pudełkach po butach i suszonej wołowinie - często z napisem "NIE JEDZ" - które przyciągają wilgoć. Ta część klimatyzacji dosłownie odbiera i osusza powietrze przed przepchnięciem go przez system.

Termiczny zawór rozprężny (TXV): TXV jest pierwszą częścią układu klimatyzacji po stronie niskiego ciśnienia i jest chłodny w dotyku. W niektórych układach zamiast zaworu TXV stosuje się rurkę z kryzą, ale zasada działania jest wciąż taka sama - oba układy umożliwiają przepływ czynnika chłodniczego w postaci gazu ze stałą prędkością i jego rozprężanie.

Parownik: Jest to jedyna część klimatyzacji znajdująca się w kabinie i stanowi ostatni przystanek, zanim gaz zostanie usunięty z parownika, a wentylator wydmuchujący na zewnątrz wężownicy parownika będzie wdmuchiwał chłodne powietrze do kabiny samochodu.

Poznaj swoją sprężarkę klimatyzacji

Sprężarka klimatyzacji to jedna z tych kluczowych części samochodu, których używasz codziennie i o których nie myślisz, dopóki się nie zepsują. W gorący dzień nic nie pomaga lepiej niż sprawnie działająca sprężarka klimatyzacji w utrzymaniu przyjemnej temperatury we wnętrzu samochodu.

Podobnie jak w przypadku opon, wycieraczek i innych części samochodu - prawie niemożliwe jest przewidzenie, kiedy sprężarka ulegnie awarii. Mimo to większość nowoczesnych samochodów ma dość niezawodne układy klimatyzacji, a poważne awarie zdarzają się rzadko.

Oznaki uszkodzonej sprężarki klimatyzacji

Poza brakiem zimnego lub tylko lekko zimnego powietrza, wycieki oleju lub freonu, hałas i nieregularna praca lub jej brak to oznaki, że sprężarka może wymagać wymiany. Barwniki chemiczne i urządzenia "wąchające" to jedyny sposób na wykrycie wycieku chemicznego - nawet jeśli nie widać wyraźnie cieczy.

Sprzęgło, łożysko, silnik i uszczelki

Biorąc pod uwagę niezawodność większości sprężarek, może się okazać, że przyczyną nieprawidłowego działania sprężarki nie są nawet wadliwe lub starsze części w jej wnętrzu. Łożysko sprzęgła i złącze elektryczne sprężarki klimatyzacji są niezbędne do prawidłowego działania sprężarki. Bez tych części sprężarka nie będzie w stanie zasilać klimatyzatora.

Choć są to części pomocnicze, zaleca się wymianę całej sprężarki, jeśli awarii uległo sprzęgło lub łożysko. Czasami wymiana całej sprężarki jest tańsza niż wymiana pojedynczego sprzęgła lub łożyska.

Uszczelki wewnętrzne wewnątrz sprężarki klimatyzacji również mogą ulec uszkodzeniu, powodując wyciek czynnika chłodniczego i oleju do klimatyzacji. Jeśli uszczelki nie wytrzymają, trzeba będzie kupić nową sprężarkę, ponieważ nie można wymienić pojedynczych uszczelek.

Wybór sprężarki klimatyzacji

Zanim kupisz nową sprężarkę, skorzystaj z wyszukiwarki części zamiennych Kup Auto Części, aby znaleźć odpowiednią dla swojego samochodu.

Kolejną ważną kwestią przy wyborze sprężarki jest to, czy wybrać nową, czy regenerowaną. Chociaż można użyć sprężarki regenerowanej zamiast kupować nową, najlepiej wybrać wersję fabrycznie nową, którą można zainstalować i o której można zapomnieć! Regenerowane czy nie, części samochodowe mają określoną żywotność i chociaż sprężarki klimatyzacji nie są trudne do wymiany, nie jest to coś, co chcesz robić regularnie. Zaoszczędź sobie trochę czasu i kup nową sprężarkę klimatyzacji. Zaoszczędzony czas jest zdecydowanie więcej wart niż zaoszczędzenie kilku dolarów na używanej sprężarce.

Jak to się robi

1. Zdejmij pasek układu klimatyzacji z koła pasowego sprężarki.

2. Opróżnij układ klimatyzacji za pomocą urządzenia do odzyskiwania czynnika chłodniczego. Urządzenie do odzyskiwania czynnika chłodniczego służy do opróżniania urządzenia, aby mieć pewność, że czynnik chłodniczy nie zostanie przypadkowo uwolniony podczas serwisowania i napraw. Po usunięciu czynnika chłodniczego można go przefiltrować w celu usunięcia zanieczyszczeń, a następnie wpompować z powrotem do urządzenia po zakończeniu czyszczenia i serwisowania.

3. Odłącz ujemny przewód akumulatora Ponieważ nikt nie chce być porażony prądem, zwłaszcza przez własny samochód!

4. Zdjąć przewody czynnika chłodniczego ze sprężarki klimatyzacji.

Sprawdź, czy w przewodach czynnika chłodniczego nie ma niczego, co nie powinno się w nich znajdować. Zazwyczaj winowajcą jest metal oraz nadmierny brud lub zanieczyszczenia. Należy oczyścić wszystkie zanieczyszczenia, aby zapewnić płynną pracę układu.

5. Odłącz wszystkie złącza elektryczne

Re: Elektryczność szkodzi.

6. Wymontuj złącza klimatyzacji i śruby mocujące sprężarkę.

Zachowaj je! Prawdopodobnie będziesz potrzebował śrub mocujących i złączy do zamontowania nowej sprężarki.

7. Zamontuj nowy kompresor za pomocą wszystkich śrub mocujących kompresor klimatyzacji i dokręć je.

8. Podłącz ponownie wszystkie złącza elektryczne.

9. Wymień o-ringi na przewodach czynnika chłodniczego.

Pomagają one w izolowaniu układu, więc równie dobrze można je wymienić w tym czasie.

10. Podłącz ponownie wszystkie przewody akumulatora.

11. Odessać powietrze za pomocą urządzenia do serwisowania klimatyzacji.

Niektóre modele potrafią nawet zidentyfikować czynnik chłodniczy używany w układzie klimatyzacji przed jego regeneracją. Jest to również urządzenie używane do ponownego naładowania układu.

12. Sprawdź, czy nie ma wycieków.

13. Ponowne naładowanie układu Patrz #11.

14. Uzupełnij czynnik chłodniczy

Jeśli nie masz jednego z nowych urządzeń do serwisowania klimatyzacji, które rozpoznaje czynnik chłodniczy, na naklejce pod maską samochodu znajdziesz informację o tym, jaki czynnik chłodniczy jest najlepszy dla Twojego samochodu.

15. Sprawdź temperaturę

Włóż termometr do środkowego czujnika klimatyzacji, jeśli jego wskazanie wynosi od 30 do 36 stopni, to dobrze trafiłeś. Należy również pamiętać, że wentylator chłodnicy i sprzęgło sprężarki będą się włączać i wyłączać w zależności od temperatury powietrza na zewnątrz, więc nie należy się martwić, jeśli wydaje się, że pracują, gdy klimatyzacja jest wyłączona.

I gotowe. Chociaż wymiana sprężarki klimatyzacji jest nieco bardziej czasochłonna niż inne naprawy, nie jest bardzo trudna - jeśli masz zdolności wizualne, obejrzyj nasze filmy, aby zobaczyć, jak jeden z naszych techników wykonuje tę czynność krok po kroku.

Napisane przez: Dara Greaney

Photo Credit:

By Doug Coldwell (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons

By Doug Coldwell (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons